-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11152 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:33

لطفاً در مورد جنب و بيماري هاي آن توضيح دهيد. راه گريز از آن چيست ؟

از سؤال شما مي توان فهميد منظور از استمنا يا جلق زدن است ; يعني انسان با خود كاري كند كه مني خارج شود. در اين باره بايد گفت : از نظر اسلام اين عمل حرام و گناه است , چنان كه قرآن كريم در سورهء مؤمنون (23 آيهء هفتم مي فرمايد:

پيامبر اكرم 6فرمود:.(1)

امام صادق 7فرمود: .(2)

و در حديث ديگري , از امام ششم 7نقل شده است .(3)

قلباً دوست نداريم قلم را در مسيري به حركت در آوريم كه موجبات تشويش خاطر ديگران گردد و در آن هاايجاد اضطراب و ناراحتي كند, اما چون از بيماري هاي كه در اثر استمنا عارض مي شود, سؤال كرده ايد, پاسخ مي دهيم .

بيان دو نكته را از پيش لازم مي دانيم :

1 هرگاه در شخصي يكي از علايمي كه ذيلاً ذكر ميشود. مشاهده گرديد. نمي توانيم حكم كنيم آن ـ فردمبتلا به استمنا است ; زيرا ممكن است عامل يا عوامل ديگري در پيدايش اين عوارض تأثير گذاشته باشد.

2 پزشكان معتقدند اين عادت شومِ جنسي با تمام آثاري كه دارد, قابل درمان است و براي ترك هر عادتي ,قبل از هر چيز, اراده و تصميمي قاطع و جدّي و محكم لازم است .(4)

عوارض يا زيان هاي ناشي از استمنا

مطالب زير خلاصهء نامه هاي بعضي از افراد معتاد به اين عادت جنسي است , كه دنبال چاره جويي بوده اند ونيز گزارش هايي است كه عده اي از پزشكان از طريق مراجعهء افراد مبتلا مشاهده نموده اند:

پيدايش كم خوني ; پيدايش پژمردگي و رنگ پريدگي و زردي و بي حالي و كم حوصلگي ; پيدايش سردرد وسرگيجه ; افسردگي روحي و كم خوابي يا بي خوابي و بي اشتهايي ; ضعف اراده و قدرت تصميم گيري ; كاهش حافظه و از دست دادن قدرت تمركز حواس و قوّه استدلال ; ضعف بينايي ; وجود حلقهء سياه در زير چشم ها ;رعشه و لرزش دست ; تورّم كانال نطفه ; تورّم قسمت پاياني كانال ادرار; فرسودگي بسيار مهره ها و مراكز تيره ءپشت و در نتيجه آمادگي براي از دست دادن توانايي جنسي ; شل شدن عضلات تناسلي به گونه اي كه قدرت نگهداري مني يا ادرار را از دست بدهد; سيفليس : علامت آن يك زخم دردناك است كه گاهي در دستگاه تناسلي و تا ديواره و جدار آن ظاهر مي شود. از علايم آن , التيام ناپذيري همراه با خارش شديد و زخم نسوج است كه به سادگي درمان نمي پذيرد. پيشرفت اين بيماري و عدم معالجهء آن ممكن است موجبات بيماري هاي گوناگون , چون بيماري قلبي و كوري و فلج و جنون گردد.(5)

از ديگر عوارض خودارضايي , سوزاك است . نشانهء سوزاك , سوزشي است كه شخص هنگام دفع , دردستگاه تناسلي و ادرار احساس مي كند. اين بيماري كه با عفونت همراه است , دستگاه تناسلي را ملتهب ساخته و در صورت عدم درمان , ممكن است منجر به عقيم شدن گردد.(6)

راه هاي درمان :

اساسي ترين راه كنترل غريزهء جنسي و در عين حال متناسب با طبيعت و تكوين انسان , ازدواج است .

پيامبر اكرم 6فرمود: (7)

2 پارسايي و حفظ عفاف :

قرآن در آيهء 33سورهء نور مي فرمايد: .

بنابراين , يكي از عوامل كنترل كنندهء غريزهء سركش , تقويت تقوا و خودسازي است . چگونه تقوا را تقويت كنيم ؟

قرآن كريم مي فرمايد: استعانت و كمك گرفتن از صبر و استقامت , و نماز و ارتباط با خدا و مناجات وخلوت داشتن با او, كليد حلّ هر مشكل است >.(8)

ابتدا در خلوتگه مناجات , مشكلات و گرفتاري ها و گناهان خود را براي خدا كه از همهء اسرار با خبر است ,بازگو نما. سپس به گناه و تقصير خويش اعتراف كن و از خداوند توّاب و غفور بخواه زمينهء هدايت و اجتناب ازگناهان و لغزش ها را فراهم نمايد.

تذكر دو نكته :

الف ) اين كار بايد داشته باشد تا مؤثر و مفيد افتد. سرّ تقدم بر در آيه ءشريفه همين است .

ب ) آيا هيچ وقت حاضريم در جلوي چشمان مردم , مخصوصاً شخصيت ها و بزرگان دست به كار خلاف ياگناه بزنيم , آن هم گناهي چنين زشت و شرم آور؟

لابد با وجدان پاك خوش پاسخ مي دهيد: خير, هرگز!

آيا توجه داريم ـ به قول حضرت امام خميني ره ; يعني اين كه , در هر جا و مكاني باشيم , حتّي آن جا كه تنهاييم , در خواب باشيم يا بيداري , در حال گناه باشيم يا اطاعت و عبادت , خدا ما رامي بيند؟

آيا متذكر هستيم پروندهء اعمال ما هر هفته , خدمت حضرت ولي عصر امام زمان 7 مي رسد و آن حضرت از اعمال ما با خبر مي گردد؟

آيا مي دانيم آن محبوب دل ها, وقتي كارهاي پسنديدهء ما را مي بيند, خوشحال مي شود و با رضايت , در حق ما دعا مي كند, و اگر خداي ناكرده سياهي عمل زشت ما را ببيند, دلشكسته مي گردد و بر غم هايش افزوده مي شود؟

اي دلباختهء آن جان جانان ! حال به من جواب بده : اگر ما در همهء لحظات , خدا را حاضر و ناظر خود بدانيم ومعتقد باشيم ملائك نيز ـ اقلاً دو فرشته اي كه كاتب اعمال , ما هستند ـ ما را مي بينند, حاضريم در جلوي چشم هاي آن ها گناه كنيم ؟ آيا حاضريم با گناه خود, امام زمان را رنجيده خاطر كنيم و دل نازنين او را بشكنيم وقلب مجروح او را جريحه دار كنيم ؟ مخصوصاً شيعيان كه خمير مايهء هستي شان با سرشت و محبّت امامان عجين شده است .

حفظ عفاف يا پيشه كردن عفت و تقوا, براي كنترل غرايز, يعني تقويت روحيهء پاسداري و مراقبت از نَفْس ,از طريق دعا و مناجات با خدا و نماز و مطالعهء كتبي كه دربارهء قيامت است .

3 هفته اي اقلاً يك روز, روزه گرفتن , باعث تعديل غريزهء جنسي مي گردد.

4 شب ها, غذاي سبك خوردن در كاهش و تعديل غريزهء جنسي مؤثر است .

5 از مصرف غذاهايي كه مواد پروتييني دارند و هم چنين ادويه و غذاهايي كه طبيعت گرم دارند, مانندعسل و خرما و موز و يا پياز و سير, خودداري گردد و سعي شود بيش تر از لبنيّات مخصوصاً ماست و هم چنين سبزي هاي مخصوص كاهو و كلم استفاده شود.

6 انجام ورزش از قبيل پياده روي در هواي آزاد و كوه پيمايي و دويدن و حركات نرمشي و فوتبال و واليبال .

7 ايجاد زمينه اي براي خود اشتغالي , از قبيل انجام دادن كارهاي دستي و نقاشي و خطاطي و گُل كاري وجمع آوري تمبرهاي يادگاري و يا خط و نقاشي از خطاطان و نقاشان معروف دنيا و حل مسائل رياضي وسرگرمي به شعر و ادبيات مخصوصاً اشعار حافظ و مولوي و پروين اعتصامي .

8 اجتناب از هر گونه تحريكات مصنوعي , از قبيل ديدن فيلم هاي هوس انگيز و غير مجاز و خواندن ِرمان هاي عشقي و تماشاي عكس هاي شهوت انگيز و مجلاّت تفاسد و مبتذل (9) و يا گوش دادن به نوارهايي كه

تخيّل انسان را تحت نفوذ خود در آورده و او را به عالم هوس ها و شهوت ها و خيال پردازي هاي گمراه كننده وادار مي كند.

9 معاشرت و انتخاب دوست .

انساني كه خواستار سعادت و خوشبختي هميشگي خويش است , هم چنان كه از لذت هاي كاذب وزودگذر و موقتي كه با ده ها و صدها ناملايمات و اضطراب ها و عوارض جسمي و رواني همراه است , بايداجتناب كند, به هيچ قيمتي نبايد سرنوشت خود را به دست افراد گمراه و دوستان منحرف بسپارد.

حضرت علي 7فرمود: .(10)

10 پرهيز از تنهايي :

تحرّك و ورزش هاي دسته جمعي به همان اندازه كه براي افراد معتاد و يا براي كساني كه به گناهي عادت كرده اند, مفيد است , انزوا و گوشه گيري و در فكر فرورفتن و در عالم تخيّلات سير نمودن , به منزلهء سم مهلكي براي اين افراد است كه بايد از آن اجتناب كنند. بنابراين , هرگز نبايد در يك اتاق يا خانه اي تنها بمانند, چنان كه نبايد در جاي خلوتي به مطالعه بپردازند.

11 لباس ;(11)

از پوشيدن لباس زِبْر يا بسيار نرم اجتناب شود; هم چنين از پوشيدن لباس هاي كيپ و چسبان مانند شلوارخودداري گردد.

12 مراقبت در خوابيدن ;(12)

جهت داشتن اعصاب راحت , بايد خواب كافي داشت و براي آن برنامهء منظم و ساعتي را معيّ نمود و ازدراز كشيدن قبل از غلبهء خواب پرهيز كرد.

توصيه مي شود به صورت طاق باز نخوابيد و از دمر خوابيدن به گونه اي كه شكم و سينه ها روي زمين قرارگيرد, اجتناب كنيد و نيز از قرار گرفتن پا روي پاي ديگر هنگام خواب خودداري شود.

پيوسته با لباس گشاد و آزاد بخوابيد و از خوايدن با شورت پرهيز شود. هرگز در اتاق دربسته و خلوت نخوابيد و عادت كنيد اتاق خوابتان مقداري روشنايي داشته باشد.

13 مراقبت در دفع و تخليه ;(13)

نگه داشتن ادرار و مدفوع , علاوه بر ايجاد سنگ كليه و مثانه و بيماري هاي انگلي و قارچي و بالارفتن ميزان اورهء خون , باعث فراهم شدن زمينه اي مساعد براي بيماري هاي جنسي و استمنا است .

از توقف زياد در توالت جداً پرهيز شود و مخرج بول و غائط هميشه با آب سرد شست و شو داده شود, مگردر مواقع بيماري يا حساسيت . از پاك كردن با دستمال كاغذي و غيره و يا شستن با آب گرم خودداري شود.

14 پرهيز از اضطراب و تشويش خاطر;

از هر كاري كه زمينه ساز اضطراب و تشويش خاطر مي گردد, بايد اجتناب نمود و انديشه ها و آرمان هاي بلند انساني را در درون خويش احيا كرد. براي رسيدن به رشد و كمال علمي و معنوي و تقرّب به خدا و مبدّل شدن به يك انسان خيّر و نيكوكار و صادق و صميمي , با اراده اي استوار تصميم گرفت و برنامه ريزي كرد ومردانه در آن مسير گام برداشت و به پيروزي و موفقيت و قرار گرفتن در جادّه هدايت و سعادت , اطمينان داشت ; زيرا خداوند مي فرمايد: هر كسي در راه ما (با نَفْس امارهء خويش و شياطين جنّي و انسي ) مجاهده ومبارزه نمايد, ما او را به راه هاي الهي (كه راه سعادت و خوشبختي و رشد و كمال انساني است ) هدايت مي كنيم !(14)

15 ارتباط با ائمه :;

قرآن كريم به ما مي گويد: براي رسيدن به خدا, وسيله داشته باشيم ;(15)

امامان :, وسيلهء نجات انسان ها هستند و پيروي از دستورهاي آن ها و توسّل جستن به آنان در هر كاري ,يقيناً تأثير به سزايي در حل مشكلات دارد. از تقويت ارتباط خود با ائمه : از راه دعا و توسل و خواندن روايات و احاديث آن ها و پيروي و اطاعت كردن از آنان و هم چنين مطالعهء كتبي كه در بيان شأن و منزلت ومعجزات و كرامات آن مقرّبان درگاه الهي است , مي توانيم بهرهء لازم را در حل معضلات و رسيدن به افق روشن زندگي سعادتمندانه ببريم .

جهت اطلاعات بيش تر شما, چند كتاب را جهت مطالع معرفي مي كنيم :

1 گناه شناسي , نوشته حجت الاسلام محسن قرائتي ;

2 بررسي مشكلات جنسي جوانان , آيت الله مكارم شيرازي ;

3 شناخت , هدايت و تربيت نوجوانان و جوانان , دكتر علي قائمي ;

4 سرگرمي هاي خطرناك , دفتر انتشارات نسل جوان ;

5 كيفر گناه و عواقب خطرناك آن , اثر حجت الاسلام سيد هاشم رسولي محلاتي .

(پـاورقي 1.مستدرك الوسائل , كتاب النكاح , ص 570

(پـاورقي 2.سيد عبدالحسين دستغيب , گناهان كبيره , ص 332

(پـاورقي 3.وسائل الشيعه , ج 14 ص 268

(پـاورقي 4.آيت ا... مكارم شيرازي , مشكلات جنسي جوانان , ص 153

(پـاورقي 5.علي قائمي , شناخت , هدايت و تربيت نوجوانان و جوانان .

(پـاورقي 6.همان .

(پـاورقي 7.همان .

(پـاورقي 8.بقره (2 آيهء 45

(پـاورقي 9.ناصر مكارم شيرازي , مشكلات جنسي جوانان , ص 175

(پـاورقي 10).شرح نهج البلاغهء ابن ابي الحديد, ج 20 كلمهء 147

پاورقي11 .علي قائمي , خانواده و مسائل جنسي كودكان , ص 144

پاورقي12 .همان .

(پـاورقي 13).علي قائمي , شناخت , هدايت و تربيت نوجوانان و جوانان , ص 249

(پـاورقي 14.عنكبوت , (29 آيهء 69

پاورقي15 .مائده (5 آيهء 35



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.